Vernissage fredag 7 september
2012 kl 17–23.
Kl
19: Dragning i årets stödmedlemslotteri. Tre lyckliga
vinnare blir ägare till varsitt konstverk.
Kl 20
på scen: PROSA DEBATA – a performance collective that creates
'Raw Live Sounds'.
A raw folk, rock, experimental music & art manifesto composed by
Manuela von Prosa & Roberto Debata.
Öppet fredag kl
10–16, lördag–söndag kl
14–17, t.o.m. 23 september.
Rikke
Benborg, video still 2012
I Rikke Benborgs
videoverk finns det två huvudsakliga spår som hon arbetar
parallellt med och dessa överlappar varandra i viss mån.
Vissa videoverk har karaktär av ett inre rum eller berättelse
och formuleras genom det öververkligas optik och drömmens
logik. Genom att inte begränsas av en realistisk estetik kan hon i
ett formspråk oberoende av den synliga, vanliga verkligheten,
placera sig i gränslandet mellan det medvetna och omedvetna,
mellan dröm och verklighet. Här arbetar hon bland annat med
dekontextualisering av de olika visuella elementen och låter det
omedvetnas sippra in i det medvetna. Genom abstrakta berättelser
och tablåer, utforskar hon struktur och berättarform. Man
kan se en viss släktskap med både surrealismens och
expressionismens film och teater, som drog fördel av de
icke-realistiska och förvrängda för att skildra
både mänsklig sanning och psykologiska tillstånd.
På samma sätt dras hon till melankoli som ofta genomsyrar
stumfilm med sin uttrycksfulla spelstil och gestik. I många verk
visas olika aspekter av melankoli upp – inte som en tematisk mål
i sig, utan som en underton eller bara en känsla.
I andra verk, arbetar Benborg mer konkret med kroppen som en form
isolerad från medvetandet: till skillnad från
drömmarnas och det undermedvetnas flyktighet är kroppen
fysiskt och konkret. Detta öppnar upp för att arbeta mer
stilistiskt och formellt med både form och objekt. Som med
kubismens förenkling av naturen och människan till
geometriska former, jobbar hon här med en reducering av kroppen
och människan till en marionett, med rörelse och dans som
abstraktionskomponenter. Vad händer när du tar bort kroppen
från dess innehåll, och reducerar den till objekt eller
form? När du klipper bort allt och bara gör kroppen till en
komponent i arbetet? Kan detta ske inom en dramatisk ram, där magi
och poesi fortfarande kan existera sida vid sida med det formella?
Istället för att arbeta narrativt i filmisk mening fokuserar
hon istället på formens egna dramaturgiska potential och
låter berättelsen utvecklas genom denna. Här är
kroppens egen geometri föremål för ett slags poetisk
abstraktion och dans (eller kroppen som objekt) ersätter filmens
protagonist. Även i denna stiliserade värld, med den
geometriska och förenklade ytan är det subjektiva en
väsentlig aspekt.
Utställningen på Candyland
heter Electric Palace, vilket är namnet som surrealisterna
använde för biografen när den uppstod i början av
1900-talet. När man i dag sätter in ’Electric’ i palatsets
kontext upphöjs och förvandlas den generella term som
används för ett vardagligt fenomen, elektricitet, för
att det kombineras med ’Palace’, ett ord som leder tankarna till
överdådighet.
Samtidigt är avsikten att fånga magin i biografen, med
tillhörande nostalgi, en aspekt som motsvarar den melankoli som
ofta är närvarande i Benborgs verk. Hon har skapat ett
platsspecifikt verk, där ljuset från skärmar och
projektorer tillsammans utgör ett ymnighetshorn av visuell stimuli
och gnistrande, elektrisk ”generositet”. Allt i en ram där det
formella möter det fantastiska och fabulerande.
Rikke Benborg är född 1973 och
utbildad vid Det kongelige danske kunstakademi i Köpenhamn
1999–2006. Hon bor och arbetar i Köpenhamn.
Med stöd från Statens Kunstråd, Danish Arts Council.
Kontakt Candyland:
Andreas Ribbung, andreas@ribbung.com
|