Vernissage
fredag 3 oktober 2014 kl 17–22
På scen kl 20: Peter Bryngelsson
Installationen Mönster av Kåre Holgerson består av
två delar som på olika sätt beskriver konstnärens
mamma Karins förhållningssätt till verkligheten. Den
ena delen utgörs av ett antal studier av klänningar bland
annat utförda på Nordiska museet, ett herbarium samt
föremål från hennes yrkesverksamma tid som
textillärarinna. Allt genomfört med en nitisk noggrannhet och
omsorg. Den andra delen består av fotografier tagna av
konstnären i två av de bostäder Karin levde i vid
slutet av sitt liv. Den outsägliga oordning som framträder
står i en hjärtskärande kontrast till de övriga
föremålen i utställningen.
Lars Nylander, professor i litteraturvetenskap vid universitetet i
Trondheim och vän till konstnären sedan lång tid
tillbaka, har skrivit en inkännande text om utställningen. En
text han gett namnet Livets signaturer. Så här avslutar
Nylander texten:
Men i sista hand blir ”mönster” en fråga som vi tvingas
ställa om vårt eget liv: är det också
mönster av detta slag, mönster som föregår alla
symboliska betydelser, som utgör kärnan av det jag kallar min
karaktär, min personlighet, mitt ”jag”? Är det mönster
av detta slag som utgör livets egna, mest autentiska signaturer?
Kåre Holgerson ställer med sin installation frågor om
identitet och om hur ett liv som under hand förändrats
på ett dramatiskt vis ska kunna förstås och ges
rättvisa. Med en osentimental konsekvens öppnar han
dörren till en existentiell problematik som rör tid och liv,
kaos och ordning. De många nivåerna av begreppet
mönster vecklar här ut sig och ger installationen en rad
möjliga tolkningar och ingångar.
Holgersons installation reser också indirekt frågor av en
mer moralisk karaktär. Hur stor rätt kan konstnären ta
sig när det handlar om att använda sig av biografiskt
material, andras liv, i försöket att berätta något
som berör oss alla? En diskussion som varit särskilt livaktig
inom litteraturen och inte minst med anledning av
”dokusåpa-genren” som grasserat i TV-media det senaste decenniet.
Utan andra jämförelser med dessa kulturyttringar avgörs
frågan i det här fallet genom det sätt på vilket
Kåre Holgerson gripit sig an och gestaltat helheten. Det vill
säga på vilket sätt du som betraktare ges
möjlighet att uppfatta hans verk. Uppenbart är att det inte
är den faktiska personen Karin som är av intresse i
Mönster. Bland många möjliga har konstnären valt
just detta sätt. Om verket i slutändan bildar en rimlig eller
till och med en fantastisk utsaga är upp till dig.
Kåre Holgerson är verksam som konstnär och pedagog med
bas i Kalmarregionen sedan konststudierna i början av 80-talet.
Inte minst har han varit en drivande kraft för att etablera
Kulturmagasinet i Bergkvara som en vital nod i det regionala
konstlivet. Konstnärligt har han arbetat främst med grafik,
performance och installationer som på olika sätt formerats
till sammanhängande teman över längre tidsspann. Titlar
som exempelvis Vid gräns och Exil har varierats och givits ny
mening i olika kontexter. Med installationen Mönster har
Kåre Holgerson tagit sig an ett nytt tema som vi förmodligen
bara sett början på.
Bengt Olof Johansson, museichef, Kalmar konstmuseum
Mönster visades på
Kalmar konstmuseum 2012 och kuraterades då av Bengt Olof
Johansson.
Kåre Holgerson är
inbjuden av Mattias Larson.
|