Vernissage fredag 8 december kl 17–22.
Öppet fredag–söndag kl. 13–16, tom. söndag 18 december 2023.
Mellan 19 december och 7 januari 2024 kan utställningen endast ses från gatan.
Gotlandsgatan 76, Stockholm. Buss 3 och 76 till Gotlandsgatan eller tunnelbana till Skanstull.
Utställningen Labour mon Amour är en hommage till det osynliga arbete som finns omkring oss. Konstnärerna Rana Kadry och Helena Persson möts genom flera installationer och konstverk.
Utställningen har vuxit fram genom samtal, meddelanden, foton och skisser som skickats fram och tillbaka mellan platserna där konstnärerna befunnit sig under processen – Sydafrika och Sverige. Utställningsrummet utgör det första fysiska mötet mellan konstnärerna.
Konstnärernas fokus är sociala skillnader och identitet. Utställningen Labour mon Amour är ett utforskande av samhället som gestaltas med allvar och lek. Den är en pågående dialog om värdet av människan och hennes handlingar och ställer frågor om möjligheten att förändra synen på dessa.
Vem städar bakom kulisserna?
Ser vi dem?
Vem arbetar för vem?
Låtsas vi om dem?
Rana Kadrys verk är en hyllning till hushållsarbete. Det reflekterar över de socioekonomiska klasserna och rasdilemmat inom arbetskraften. Konceptet utgår från de hushållsarbetare i Sydafrika som utgör en stor del av hushållen i medel- och överklassen. På ett liknande sätt, fast kanske mer subtilt, har vi samma utmaningar i Sverige relaterade till migration och orättvisa löner. Verket är ett experiment där hon använder städredskap och upphittade föremål från Johannesburg.
Helena Perssons ljudverk fokuserar på arbete som inte alltid tydligt märks, utan snarare ibland tas för givet av den som går in i ett rum. Även detta arbete är, ur ett samhällsperspektiv, ofta kopplat till status och genus men också ett osynliggörande av någons faktiska handlingar. Genom ljudverken ges dessa arbeten en tydligare närvaro och utrymme.
Rana Kadry är född i Kairo, Egypten och uppvuxen i Montréal i Kanada. Idag bor hon i Stockholm och har avslutat sina studier i visuell kommunikation och illustration på Konstfack. Hon har en bakgrund inom scenografi, grafisk formgivning och illustration. Hon är mest intresserad av berättande, feminism och minoritetsfrågor.
Helena Persson är ljudkonstnär och komponist som främst arbetar med ljudkonstinstallationer där fältinspelningar från omgivningen ligger till grund för rumsliga gestaltningar. Hon rör sig också på den experimentella musikscenen där hon med akustisk drone flödar fritt mellan dissonans, konsonans och vibrationer.
Utställningen är gästkuraterad av Karolina Westenhoff, karolina@karolinaw.se
Candylands utställningsprogram stöds av Statens Kulturråd och Stockholms stad.
Videoklipp, Helena Persson