15.1–31.1 2016
G Karin Andersson
The twins at The One-Eyed Jacks

Vernissage fredag 15 januari 2016 kl 17–22
19.30 läser poeten Lina Hagelbäck ur sina verk ”Violencia” och ”Violencia och hennes far”. Enligt recension i SvD skriver Hagelbäck ”med en lavasprutande penna”.

Lördag 30 januari kl 15 samtalar Karin Andersson med Johan von Schreeb och publiken om sin konst.

Öppet fredag–söndag kl 13–16, t.om. söndag 31 januari.
Gotlandsgatan 76, Stockholm. Buss 3 och 76 till Gotlandsgatan eller tunnelbana till Skanstull

G Karin Andersson, ”The one-armed twin. Twin no. 2”, 140x165 cm
G Karin Andersson, ”The one-armed twin. Twin no. 2”, 140×165 cm

G Karin Anderssons små teckningar utgör från början förlagor till uppförstoringarna. Hon menar själv att blyertsteckningarna kan liknas vid fotografiska negativ som förstoras för att göra det knappt synliga synligt. På samma sätt som den kemiska process, som får varje silverjon i ett fotografiskt negativ att reagera på ljus, utför hon den omänskliga uppgiften att påverka och styra minsta yta av teckningen. Uppförstoringarna utförs sedan genom en noggrann avfotografering av teckningarna för vidare digital överföring till en utskrift. Genom teckningarnas små format och förstoringsglas är hennes optiska kontroll total. Det är pennans trubbighet, papprets skörhet och handens rörelser som sätter gränsen för vad som är möjligt att utföra. G Karin Andersson arbetar i månader med varje teckning.

Den omständliga men konsekvent genomförda konstnärliga metod hon valt handlar inte om ett experimentellt förhållningssätt, som ju alltid inbegriper en viss distans. Dess orimlighet tyder snarare på att bilderna springer ur en irrationell nödvändighet. De närmast frambesvurna ”väsen” vi bjuds in att förhålla oss till har inget känt ursprung, ingen enkel förklaring. De kan likna bilder vi sett men glider alltid ur en given identitet. De må bli mer synliga men inte mer begripliga för att de är stora. Vad som återstår är två möjliga sätt att ta in bilderna: visuellt och med kroppen. Hennes bilder är preparerade och bearbetade kroppar som för att påminna oss om att vi står här utan skyddsnät för vår egen inbillningsförmåga.

Bengt Olof Johansson, museichef och konstnär

I sin andra utställning på Candyland, The twins at The One-Eyed Jacks, presenterar G Karin Andersson nya verk som triggar perceptionsförmågan. Vad är det egentligen vi ser? De människoliknande landskap som Andersson arbetat fram ställer frågor värda att försjunka i.

G Karin Andersson är inbjuden av Johan von Schreeb