Vernissage fredag 25 september 2015 kl 17–22
Öppet fredag–söndag kl 13–16, t.om. söndag 11 oktober.
Gotlandsgatan 76, Stockholm. Buss 3 och 76 till Gotlandsgatan eller tunnelbana till Skanstull
Endlich
Det är höst. Varje dag som går tar mig en dag närmare döden.
Endlich är en reflektion över människans ändlighet.
Inbäddad i stillebenlika bilder, av staden och livet som pågår,
natur som existerar av egen kraft, med eller utan mig, utforskar
jag tanken på min egen död. Via kameran synas jagets svindlande
oförståelse och rädsla för det oundvikliga.
I vår tid har döden har blivit något att förtränga och förpassa till andra.
Terese Mörnvik är dokumentärfilmare och arbetar med dokumentär, visuell media och filmkonst. Hon är utbildad vid Dramatiska Institutet och har bedrivit konstnärligt forskningsprojekt vid Stockholms konstnärliga högskola.
www.mornvikfilm.com Terese Mörnviks filmer
Rummet har gestaltats av Teresia Oweson, konstnär och designer med bakgrund som scenograf och attributmakare.
Filmfakta:
Längd: 10′ HD. Genre: Experimentell kortfilm, dokumentär.
Regi/foto: Terese Mörnvik. Ljud: Henrik Meierkord. Musik: Joby Talbot.
Ett konstnärligt forskningsprojekt StDH, Stockholms konstnärliga högskola 2015.
Endlich är ett konstnärligt forskningsprojekt som handlar om vår ändlighet. Genom kameran har jag som fotograf sökt efter bilder i min vardag. Syftet är gestalta känslan och påminnelsen om döden både påtagligt och abstrakt. Hur ser våra gemensamma tolkningsramar ut för denna existentiella fråga? I dagens svenska samhälle är döden inte längre något som sker i vår direkta närhet. Människor dör på sjukhus och vi har förändrat vårt förhållningssätt till döden. Man har kallat vår tid för den osynliga dödens tid.
Abstract
Based on abstract documentary filmmaking, Terese Mörnvik seeks pictures reminding us of the inevitable, our death to come. Le Mort is a study that looks into our everyday associations of our limited existence. With a film camera in her hand Terese Mörnvik searches for images that remind us of our mortality. She wants to examine if there is a common interpretation of the sense or fear of death that reaches beyond the classical symbolic images. The research asks in what way our cultural heritage and personal memories influence our awareness of death. By using abstract documentary filmmaking to capture her thoughts of death Terese examines the abstract collective images of death. The result is the short film Endlich and the written essay Endlich – an artistic research of visualising our mortality. In the essay Terese relates to art, society and death. She includes the creative process, visual aesthetics, her personal experiences of death, and historical and cultural aspects of how death rituals have changed in the western society during the past centuries; from the times of Ars Moriendi until today’s postmodern death rituals which include white letters, Facebook and social media where people can blog while they are dying. The essay also summarizes the image analysis with individual’s connotations to pictures from the film.
Terese Mörnvik är inbjuden av Teresia Oweson
Tack till 4Sound