Vernissage fredag 5 december 2014 kl 17–22.
Flapjacks spelar musik under kvällen.
Sedan länge har Stefan Karlsson hämtat inspiration och material från gatan och loppmarknader. Ett exempel på detta var en skylt som hittades i fönstret till en kemtvätt på Första Långgatan, vilken enligt konstnären var extremt taffligt och snett utförd. Skylten fascinerade och Stefan valde att göra en kopia av den. Resultatet ingår numera i Göteborgs Konstmuseums samlingar.
I Nutida Svenskt Måleri: Rund duk med bred spets beger sig Karlsson till lumpbodarna och hemslöjdsbutikerna. Målningarna kan betraktas som upphittade drömfynd: objekt konstnären skulle vilja finna på en av sina långa cykelturer, kanske i ett ödehus vid någon enslig väg. Färgerna är mer varierande än de vi har sett tidigare i hans gråa Göteborgskoloristiska målningar med inslag av Drutten och Krokodilen. Klistermärken och tygmärken och sidor från gamla böcker samsas med smutsiga färger i trasiga assemblage. Ramar har skurits ut slarvigt och elementen hänger inte riktigt ihop . Den skenbara slumpen styr och formar löst sammanhängande berättelser om platser, djur och människor. Karlsson har oftast ingen personlig relation till protagonisterna eller företeelserna i sina verk; den talande gurkan råkade se fin ut i sin fallfärdiga färgrika omgivning, staden Kröv var inte bekant men har ett bisarrt namn och ett udda SM-doftande stadsemblem. Många av bilderna tycks befinna sig i flera olika tidsliga och rumsliga stadier samtidigt, utan tydligt mål eller syfte. Historierna fjällar och faller sönder.
Stefan Karlsson startade Sub Bau 1983 – ett av de första konstnärsdrivna gallerierna i landet – och har allt sedan dess varit en drivande kraft i svenskt konstliv, i synnerhet i Göteborg. Vid sidan om utställningsproduktionen har det egna konstnärskapet varit minst lika betydelsefullt. Målningarna som visas på Candyland är resultatet av en ettårig arbetsprocess, och markerar en ny fas i Karlssons konstnärskap.
Sara Arvidsson