11.10–3.11 2024
Carola Göllner
In Search of Lost Times – About the influence on the creation of memory and similarity

Vernissage fredag 11 oktober kl 17–22

Artist talk 12 oktober kl 15
Öppet fredag–söndag kl. 13–16, tom. söndag 3 november 2024.
Gotlandsgatan 76, Stockholm. Buss 3 och 76 till Gotlandsgatan eller tunnelbana till Skanstull.

 

 

In Search of Lost Times – About the influence on the creation of memory and similarity

“It is only through photography that we learn about the optical unconscious, just as we learn about the instinctual unconscious through psychoanalysis.” Walter Benjamin

I en samtid när vi uppfattar vår tillvaro, ofta oreflekterat, genom smartphones, blir Carola Göllners bilder en målerisk självreflektion.

Motivet är inte nytt – flickan vid sitt skrivbord har vi sett förut – men i Göllners tappning är bilden så ny, så för oss verklig, att den nästan ter sig alldaglig. Motivet tas bortom den manliga blicken i det traditionella måleriet och vi ser istället en kvinnas blick på kvinnor, ett subjekt som ser sig själv.

Göllner skildrar mobilkamerans optiska förvrängning av vår tillvaro samtidigt som hon dokumenterar miljöer där vi befinner oss i vår vardag. I bilderna får vi möta en realism bortom fotografiets begränsningar, där måleriet kommer fotografiet till undsättning, tar mediet i handen och visar upp en spegel.

 

Carola Göllner är född 1961 i dåvarande Västberlin, studerade vid Berlin University of the Arts mellan 1980 och 1986 under professorerna Wolfgang Petrick och Georg Baselitz. Hon tog en Master of Arts-examen 1986. Carola Göllner har arbetat i länder som Nepal, Brasilien, Australien och USA. Sedan 1983 har hon deltagit i både separatutställningar och grupputställningar, senast i Stockholm, Paris och London. Hon lever och arbetar i Berlin.

 

English version:

“It is only through photography that we learn about the optical unconscious, just as we learn about the instinctual unconscious through psychoanalysis.” – Walter Benjamin

In an era when we often experience life through our smartphones without truly reflecting on it, Carola Göllner’s images offer a moment of self-reflection through painting.

The motif is not new – we have seen the girl at her writing desk before – but in Göllner’s version the image is so new, so real to us, that it almost seems mundane. The motif is taken beyond the male gaze in traditional painting and we instead see a woman’s gaze on women, a subject who sees herself.

Göllner captures the mobile camera’s optical distortion of our perception, while also documenting the everyday environments we inhabit. In her works, we encounter a realism that transcends the limitations of photography. Painting comes to the rescue of photography, guiding it by the hand and holding it up to a mirror.

Opening Friday 11 October at 5–10 pm
Artist talk Saturday 12 October at 2 pm

 

Carola Göllner är inbjuden av Anna Ekros, anna@candyland.se

Candylands utställningsprogram bygger på ideellt arbete men stöds också av Stockholms stad och Statens Kulturråd.

 

 

PRESSBILD